Integritetspolicy

KÖPVILLKOR

 

Om Träknuten i Norr Aktiebolag (hädanefter “Bolaget”/”Vi”/”Vår”/”Oss”)

Företaget har sitt säte i Boden. Företagets adress är Nylandsvägen 3, 961 68 Boden. Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till stefan@traknuten.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort. Bolaget har fysisk butik i Boden.

 

Beställning

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.

Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till stefan@traknuten.se .

 

Leverans

Vi skickar din beställning snarast möjligt. Vid beställningsvaror blir leveranstiden längre. Vi kontaktar dig om leveransen blir försenad. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen/närmsta vardag oavsett lagerstatus.

Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: stefan@traknuten.se .

 

Priser

Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms om inget annat anges.

Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör(/-er), feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset/annullera order i efterhand.

 

Ångerrätt

Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. Ångerrätt gäller ej för beställningar som är kundanpassade. Gravering, särskilda önskemål eller tillägg utöver fast pris räknas samtliga som kundanpassningar.

 

Vid nyttjande av din ångerrätt:

Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss på stefan@traknuten.se . I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.

Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.

Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning. Bruten förpackning accepteras inte. 

På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid öppnat emballage, använd eller skadad produkt.

 

Ångerrätten gäller inte vid:

Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.

Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.

Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.

För mer information om den lagstiftade ångerrätten, se konsumentverkets hemsida här.

 

Öppet köp och bytesrätt i butik

I butik har vi Öppet köp i 7 dagar och 30 dagars bytesrätt. Gäller oanvänd vara mot uppvisande av kvitto.

 

Presentkort

Bolaget tillämpar ingen ångerrätt vid köp av presentkort. Har presentkortet en tidsfrist förverkas presentkortet när datumet passerat. Ett presentkorts värde kan inte lösas in mot pengar. Ev mellanskillnad mellan presentkortets värde och köpet ersätts inte. Ett presentkort från Bolaget är giltigt i två (2) år från inköpsdatum.

 

Reklamation och klagomål

Vi besiktigar alla produkter innan de skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.

Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.

Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts. 

 

Hur går du tillväga vid reklamation?

Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till stefan@traknuten.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.

Om Bolaget inte lyckas att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

 

Ansvarsbegränsning

 

Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.

Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

 

Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

 

Betalleverantör

Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. Ingen information om ditt betalkort sparas vare sig på vår hemsida eller på vår server. De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: SVEA.

 

Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är: Postnord, DHL, Schenker, Privata fraktbolag/åkerier.

 

Nyhetsbrev
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte. Vi använder Mailchimp för utskick av nyhetsbrev.

 

Integritetspolicy

GDPR & Cookies

Bolaget vill vara transparenta i hur vi arbetar och hur vi hanterar den information som vi via hemsidan samlar in om besökarna. Här berättar vi hur och varför vi behandlar personuppgifter och cookies på vår webbplats, samt dina rättigheter och våra skyldigheter gentemot dig, som besökare.

 

Personuppgiftsansvarig

Bolaget är personuppgiftsansvarig för behandling av personuppgifter på denna webbplats. Det innebär att det är vårt ansvar att se till att du som besökare:

  1. Är medveten om varför och hur vi samlar in dina personuppgifter.
  2. Kan göra aktiva val att godkänna eller neka till behandling och lagring av dina personuppgifter (vi behandlar inte dina personuppgifter utan ditt godkännande).
  3. Kan uppdatera sina uppgifter.
  4. Kan bli glömd ur systemet och att informationen vi behandlar om dig raderas.
  5. Kan få alla personuppgifter vi lagrar om dig utlämnade till dig.
  6. Kan begära att vi exporterar dina personuppgifter vid, exempelvis, byte av leverantör.
  7. Har dina personuppgifter i säkert förvar hos oss. Vi lämnar inte ut dem till tredje part utan att du informeras och uttryckligen godkänner hur och varför detta sker.

 

Personuppgifter och cookies

Till personuppgifter räknas allt som kan identifiera dig personligen; namn, adress, personnummer, e-mail osv. Vid sidan av personuppgifter finns även cookies. Cookies är små filer som skickas till din dator via webbläsaren (om du inte stängt av cookies) när du besöker en webbplats. Deras funktion är att samla information om hur en besökare använder en webbplats, ofta för att kunna erbjuda anpassat innehåll.

 

Hur hanterar vi cookies?

Cookies spåras med hjälp av trackers, med olika syften. I vårt fall handlar det enbart om att erbjuda besökaren en skräddarsydd upplevelse av vårat utbud. Vi använder följande trackers för att spåra och analysera cookies:

  • Google Analytics
  • Facebook Pixel
  • Google Tag Manager
  • HotJar

 

Vilka cookies använder vi?

Här kan du se hur Google Analytics arbetar och sparar dina cookies: Google Analytics Cookie Policy

 

Hur använder ni spårscript?

För att kontinuerligt kunna utvärdera hemsidans prestanda samt även förbättra kunders upplevelse av hemsidan använder vi ett spårscript, HotJar. HotJar samlar via anonym data in beteendemönster på hemsidan och hjälper oss identifiera brister och fel. Läs mer om hur HotJar behandlar cookies här Vill du istället förhindra att HotJar samlar in anonym data kan du göra det genom denna länk

 

Hur länge lagrar vi cookies?

Vi lagrar cookies endast under så lång tid som det behövs för ändamålet.

 

Så här tar du bort cookies i din webbläsare

Hur du raderar cookies ur din webbläsare beror på vilken du använder. Du hittar vägledning via webbläsarens egna gränssnitt, eller webbplats. Några vanliga webbläsare och hur du raderar cookies i dem (klicka för extern länk):

 

När lagrar vi personuppgifter?

Cookies lagras kontinuerligt, så länge du har godkänt det. I annat fall lagras personuppgifter när:

  • Du laddar ner en guide/Whitepaper eller annan fil via ett formulär på vår sida
  • Du startar en chatt
  • På annat sätt lämnar över personuppgifter till oss digitalt, exempelvis via kontaktformulär som avser offert eller jobbansökan, eller andra typer av formulär eller fält där du självmant matar in personlig eller företagsinformation.
  • Gör ett köp i vår webbshop

 

Att ge/dra tillbaka medgivande

Vi börjar bara behandla dina personuppgifter och cookies efter att du godkänt hanteringen, samt syftet bakom hanteringen.

Du förhindrar vidare lagring av cookies samt radering av redan lagrade cookies via din webbläsare. Tillvägagångssättet varierar beroende på webbläsare så vi hänvisar dig till din webbläsares hjälpavsnitt för att hitta rätt väg.

Om du avregistrerar dig från utskick / mailutskick tas dina personuppgifter bort ur listan.

 

Att bli glömd

För att få dina uppgifter raderade ur våra system och register anmäler du det till oss på stefan@traknuten.se .

 

Att få dina uppgifter utlämnade och/eller exporterade

För att få veta vilka personuppgifter vi har lagrade om dig och för att eventuellt exportera dem till en ny leverantör anmäler du detta till oss på stefan@traknuten.se . Vi skickar då snarast alla uppgifter vi har lagrade till dig.

 

Tredjepartsinformation

Vi säljer inte eller byter dina personuppgifter. Däremot använder vi oss av externa spårningssystem för att kunna följa upp marknadsåtgärder som ex: sökmotoroptimering, konverteringsspårning (motsvarande eller liknande åtgärder) och det kan komma att tredjepartleverantörer ser (men ej lagrar, behandlar eller säljer vidare) dina lämnade uppgifter. Dina kortuppgifter lagras inte hos oss utan är lagrade hos SVEA.

 

Ändringar till de Allmänna Villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

 

Tvist och lagval

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se www.arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr

Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.